mercredi 9 mars 2016

فن الديزاين




تقسيم علم التصميم حسب المفهوم العالمي

Logo design
products packaging deisgn
digital drawing
Web designn
Tshirt design
وطبعا فى أشياء او علوم أخرى كتير

والتصميم مجال راقى جدا ويحترام جدا فى امريكا واوروبا واغلب بلاد العالم لكن فى العالم العربي بدأ الاهتمام من سنوات قليلة

ولان معظم القائمين على المهنة فى العالم العربي لا يقدرينها ومن غير قصد ويقلوا من احتراف المهنة وشكلها العام ويوجد ناس كتير الان للاسف يعتبروا التصميم وظيفة من لا وظيفة له !!!!

يعنى باختصار ناس كتير تعتقد ان الموضوع لا علاقة له بالموهبه وهذا مفهوم غلط تماما ناس كتر فاكرة انهم لما يايخدوا كورس فى برنامج معين حتى لو مكانش ليهم اى خلفية بى الموضوع خلاص يقدر يقول على نفسه مصمم

الناس هادي مش عارفة هى بتعمل اية ويمكن لما اوضحلكو نتايج الى بيعملوه دة من وجهة نظرى
هتفهموا قصدى اية
الى راح واخد كورس لا تزيد تكلفته عن 100 جينه فى
Photo Shop
على ايد حد مش فاهم او مستواه مش كويس فى مكان مش قد كدة للاسف الشخص دة من غير ما يقصد او ياخد باله حتى
بيخرج من تحت ايده مجموعة ناس من فئة تسمى
(صنايعية الفوتوشوب)
وفية فرق بين دول وبين المبتدى الصح هنوضحة بعدين ... دة للاسف فعلا بيحصل كل الى بيتعلموه الناس دى عن المهنة انها عبارة عن
( كروت محلات الجزارة و السباكة – يفط السنترالات والكوافيرات – او تظبيط صور فى اى ستوديو .. و هكذا من هذا القبيل
عارفين دة معناه اية .. ؟؟
دة معناه ان الشخص دة هيفضل طول عمرة يشتغل النوع دة من الشغل لان ببساطة لانوع دة بيجبلة فلوس وهو راضى بيها 20 او 30جينيه على كل (حته) بيعملها يبقى تفتكروا اية الى ممكن يخليه اصلا يطور من نفسة فى يوم من الايام؟؟
اختلفت الاقوال على الموضوع دة ان الناس اصحاب المحلات دى مش هتبطل تعمل يفط ولا كروت ولا الاستوديوهات هتبطل تشتغل
يبقى طبيعى لازم يكون فى صنايعية فوتوشوب دول ..يبقى الحل اية
؟؟
رايى فى حاجة زى دى انهم ماشى من حقهم يشتغلوا بس مش من حقهم بقى يقولو على نفسهم ديزاينر لان اللقب دة
مينفعش يتقال لاى حد وخلاص
او يطلق على اى واحد

مدام انت حد مش عايز تبقى حاجة .. يبقى ولا شرف و اسم المهنة دى يهموك يبقى مش من حقك تبقى واحد منها
.. للمرة المليون .. ده رأي

لو قعدنا نقول ان مصر مافيهاش امكانيات للمجال دة او مافيهاش تشجيع معين او ......
مش هنوصل زى اللى قبلنا لما ماعرفوش
ليه منخليش جيلنا ده مختلف ؟ ليه منعملش احنا اللى هم ماعرفوش يعملوه ؟ نفسي في ده فعلا

نقطة كمان احب اتكلم فيها الفرق بين المبتدئ و الصنايعى فى مهنتنا دى
البداية بيبقالها علامات : انك تحس انك حابب المجال ده وعندك فضول تعرف عنه اكتر وعندك اهتمام بالالوان وبتمسك ورقة و قلم و تشخبط ساعات و تعمل حاجات ليها معنى او ملهاش ..

web designer
بيضطر اوقات يستخدم
Photoshop ( PS )
عشان يعمل حاجة معينة
( crop – move ……. )
لكن مضطر مش حبا فى البرنامج و عشان عارف انه مجرد اداة مش اكتر
البداية كمان ليها مراحل :
انا هتكلم عن تجربتى اانا فى الموضوع انا من 3 سنين بدات انى افتح البرامج واعمل حتى لو حاجة بسطية
وبعديها بدات اشوف اية الاجدد والاحسن وبحاول اعملة لاحد ما بقيت بعمله

ايوة لما كان بيعجبني تصميم معين
كنت بحاول اعمل زيه بالظبط عشان اشوف انا هاعرف ولا لأ بس كنت دايما بحاول اضيف حاجة معينة ليها علاقة بيا ماكنتش بحب اقلده زى ماهو بالظبط كنت بقلده بإضافات
وفضلت كده فترة لحد ما الحمدلله عرفت اعمل معظم التصميمات اللى كانت بتعجبنى و كنت بعديها و بقيت اعرف اعمل حاجات من الصفر لوحدى و كنت باخد رأى اللى حواليا فيها و بتعلم من رأيهم و كنت بتفرج على شغل ناس مستوى اعلى من اشهر المصممين فى العالم و لسة بتعلم منهم لحد دلوقتى و عندى امل ان شاء الله فى يوم من الايام هاقدر انا ونااااس كتيرة جددا اننا نوصل لمستوى مقارب و يفوق مستوى الاجانب دول لأن 
الابداع ملهوش حدود
مفيش حاجة مستحيلة طبعا و كل حاجة سهل اوى نوصلها بالتعب

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire